Hvis du skal have ryddet den afdødes bolig

29 september 2021 Steffen Hansen

Hvordan håndterer man rydningen af en afdød persons bolig? Det kan godt være lidt af en opgave, og en svær af slagsen, hvis det er en af dine kære. Der er mange personlige ejendele i et hjem, hvor det kan være temmelig uoverskueligt for en pårørende at skulle rydde boligen.

Det kan også være, at du arbejder på et plejehjem og en af beboerne er afgået med døden og efterlader sig en bolig, hvor der ikke er en familie til at tage sig af det. Hvordan skal man forholde sig i sådan situation? Læs med i dette indlæg, hvor vi vil komme ind på, hvordan du kan håndtere et dødsbo.  

1. Hvem kan rydde boligen?

Hvis der ikke er familie eller bekendte til at tage sig af dødsboet, kan du enten selv klare det eller hyre et professionelt firma. Professionelle firmaer, der beskæftiger sig med rydning af dødsboliger, ved hvordan situationen skal håndteres. Med en stor mængde professionalisme og respekt for den afdøde, kan firmaet få ryddet op i boligen og vurdere hvilke genstande, der kan gemmes og sælges.

I nogle firmaer kan de sågar tilbyde at opkøbe boligen eller sælge den, så du slipper for at håndtere processen efterfølgende. Rydning af dødsboliger kan også være nyttigt for dig, der har mistet et familiemedlem, men ikke ønsker at rydde op i din kæres genstande. Det kan godt være meget sentimentalt at skulle klare selv. 

2. Hvad kan man gøre af genstandene?

Når der skal ryddes i en afdød persons bolig, er der naturligvis mange genstande, der har en stor portion sentimental værdi. Derfor kan du aftale med firmaet hvilke ting, der må gives væk eller dem som gerne må komme på genbrugsstationen. Der kan også være genstande, der skal gå i arv til familiemedlemmer.

Det bedste bud vil være at få firmaet til at rydde ud og så kan du markere hvilke ting, du gerne vil beholde. Genstande, der ikke skal gå i arv, kan enten gives til Kirkens Korshær eller Røde Kors. Du kan også give det til folk, der kan sælge det på et loppemarked eller lignende.